› Forum › Tema Menieres sjukdom › Menieres och Hashimotos / Hypotyreos – finns där ett samband? › Svar till: Menieres och Hashimotos / Hypotyreos – finns där ett samband?
Hade också liknande problem som diagnosticerades som menierers men utan bakomliggande orsak. Hade problem med återkommande yrsel ca var 6e dag i ca 10 månader. Vårdcentralen kände inte till några bra behandlingar men menade att det förbättras med tiden. Efter ca 8 månader fick jag genom en slump vid googling på forskning i Göteborg att en forskargrupp som satt intill min dåvarande arbetsplats höll på med forskning av AF och därtill behandlingsformer med SPC flakes och Salovum. Började därför med att testa spc flakes under en månad utan märkbar förbättring. Köpte därför en omgång Salovum (25 dagars behandling) och fick en märkbar förbättring efter 24 dagar (man kände i öronen att något hände). Därefter har jag inte haft något mer anfall (6 år sen nu). Teorin är alltså att orsaken var en kronisk inflammatoriskt tillstånd, troligen av en bakterie som undertryckte tarmens egna produktion av AF-protein. Denna bakterie misstänks kan ha sin ursprung ur en magsjuka jag fick under en semesterresa till Rhodos. Kontentan är också att en behandling med enbart SPC flakes kanske inte är tillräcklig vid svårare fall och att en behandlingsomgång med Salovum kan behöva sträcka sig längre än 25 dagar. I min region får man i regel inte Salovum på recept om man inte har en fastställd diagnos där man vet att Salovum hjälper så man får betala det själv. Men det är helt klart värt pengarna för att slippa dessa anfall. Så min rekommendation är att de som får anfall där man även har uppkastningar och diarréer definitivt prövar Salovum åtminstone två månader innan man ger upp.