› Forum › Tema godartad lägesyrsel › Återkommande ”skov” av godartad lägesyrsel
- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år sedan av
Gun Boström.
-
FörfattareInlägg
-
Återkommande ”skov” av godartad lägesyrsel
GästJag fick godartad lägesyrsel första gången för drygt åtta år sedan. Sedan dess har den återkommit med oregelbundna intervaller, ibland kanske bara två gånger per år, ibland 10-12 gånger. Även om manövern fungerar för stunden så blir jag väldigt trött när jag har yrseln och det är inte heller alltid jag ens kommer på att jag har ett ”anfall” utan märker bara att jag är extremt trött. När någon påminner mig såendet jag vad det beror på och känner igen yrseln och gör då manövern och mår bättre.
Jag har två gånger fått yrseln diagnosticerad (den andra gången var när jag hade ett långvarig ”skov” som jag inte riktigt fick bukt med själv och hamnade då hos yrselläkaren igen). Då sa de att de misstänkte att det kunde vara hormonrelaterat och många, men långt ifrån alla, skov har också mycket riktigt skett i samband med att jag tagit hormoner i samband med ivf-behandlingar.
Är det någon annan som har problem med återkommande problem och vet varför det kommer tillbaka?
Gun Boström
GästFörsta gg jag upplevde yrsel var ca 10 år sedan.Vaknade en morgon och hela världen snurrade jag kräktes kunde inte gå skrek rakt ut av rädsla. Min man tog mig till vårdcentralen .. de gjorde ingenting gav mig tablett mot illamående. Låg i sängen i ett par veckor och det avtog lite för varje dag. En dag var den värsta yrseln borta och det kändes nästan normalt igen endast viss ostadighet. Efter detta återkom yrseln med ojämna skov ibland nåt halvår imellan ibland varje månad men känns som att min kropp/hjärna kan parera yrseln då den inträder. Ja jag har alltså sedan detta skov av svaghet, yrsel, lätthuvudvärk, illamående , ser suddigt, slö i tanken , svårt formulera talet, ibland under ett par dagar och ibland ett par veckor. Upptäckt att även min matsmältning går i skov dvs. tarmrörelserna verkar avstanna under perioder helt.
Annars är jag väl fullt frisk , äter inga mediciner har alltid haft lite lågt blodtryck men inga sjukdomar. -
FörfattareInlägg