› Forum › Tema vestibularisneurit › Kronisk yrsel efter Veatibularisneurit
- Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 11 månader sedan av
Jessica.
-
FörfattareInlägg
-
Pontus
GästHej, jag är 53 år och fick för 18 månader sedan vestibularisneurit. Fick det konstaterat hos öronläkare under den akuta fasen. Blev inom några dagar snabbt bättre och kunde klara vardagen med t ex bilkörning utan problem.
Har dock fortfarande idag en lätt yrsel så fort jag rör mig. Den blir också värre så fort jag är sjuk, stressad o dyl. Upplever också en viss overklighetskänsla ibland i samtal.
Klarar som sagt vardagen bra och kan tex spela innebandy och åka snowboard, även om det går inte riktigt lika bra som förr. Någon annan som upplever något liknande? Kan det bli bättre eller är det bara att gilla läget?
Hälsningar
PontusKikki
GästHej Pontus! Nu har jag inte perifer åkomma som du, utan central, men jag har läst många artiklar och studier där man kunnat påvisa att i flera år efteråt, i vissa fall upp till 10 år kunnat se förbättringar efter insjuknandet i perifer åkomma. Så ha tålamod och ta det lugnt när det är som värst. Ta hand om dig /Kikki
Hille
GästJag fick ett akut av vad de trodde var vestibularisneurit i november -18 men blev bättre inom en vecka och kunde gå och köra bil. Efter över fyra månader är jag dock inte bättre än då utom när det gäller att saker inte rör sig längre. Det ringer i öronen, känns som att hjärnan ”gungar” när jag rör mig och jag har ett tryck i huvudet. Blir fort trött av det mesta. Ögonen verkar inte riktigt hänga med alla gånger. Vissa dagar är det bättre och en liten period kändes det väldigt lindrigt men sen kom det tillbaka igen. Gjort datortomografi som inte visade något på hjärnan.
Ingen läkare på VCT eller ÖNH på lasarettet verkar veta ett dugg om detta. Börjar bli desperat.
Hille
GästJag besökte Yrselcenter och fick diagnosen funktionell eller fobisk yrsel. Min hjärna höll så mycket koll på balanssystemet att den gav mig alla symptom fast jag var frisk. Fick medicin och efter en vecka är jag nästan bra.
En otrolig lättnad efter nästan fem månader av ständigt tryck i huvudet och yrsel att vara helt normal igen. Förmodligen kunde jag ha vandrat runt i vården i åratal utan hjälp om jag inte själv gått till Yrselcenter. Var värt varenda krona!
Jessica
GästVad fick du för medicin på yrselcenter?
-
FörfattareInlägg