› Forum › Tema Menieres sjukdom › Menieres och Hashimotos / Hypotyreos – finns där ett samband?
- Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 7 månader sedan av
Christer.
-
FörfattareInlägg
-
Camilla
GästHej!
Vill först säga: Vilken fin site med massor av bra information.
Runt år 2000 hade jag återkommande yrselanfall och blev utredd för detta under några år. Tillslut fick jag diagnosen Menieres av Dr M Karlberg i Lund. Jag hade då troligtvis en ganska mild Menieres då mina yrselattacker inte var så långa (dock väldigt kraftiga). Fick vätskedrivande som hjälpte samt information om att jag inte skulle äta så mycket salt. Blev bättre.
Senare i livet fick jag veta att jag utvecklat den autoimmuna sjukdomen Hashimotos (TPO-antikroppar) / Hypotyreos och har efter att mått dåligt i många år (massor med olika mystiskta symptom) äntligen fått börja (juni -2018) medicinera med Levaxin och börjar nu må lite bättre.
Idag så har jag inga ”aktiva” yreselatacker (tack och lov) utan får ibland tryck i höger öra och en del tinnitus som sedan klingar av. Har alltid ett högtfrekvent brus i öronen men inget större problem. Mest irriterande. Och den lite mer påtagliga tinnitusen som kommer vid trycket i örat försvinner efter en stund. Ibland blir jag lite ostadig och när jag promenerar så ”drar” jag åt vänster av någon anledning. Inte så att jag ramlar men jag får ”fånga upp mig själv” och medvetet gå rakt fram.
Jag har sökt en del information om Hashimotos och Hypotyreos för hur jag kan hjälpa mig själv att må bättre. Inte bara förlita mig på medicinen. I detta sökande har jag vid några tillfällen sett att det eventuellt finns ett samband med Hashimotos/ Hypotyreos och Menieres. Det har dels varit artiklar men även i forum där patienter berättar. Är detta ett känt /erkänt samband eller är det mer att jag/vi som är drabbade gärna vill hitta samband.
Jag är mest nyfiken då jag inte har någon i min omgivning som har Menieres eller Hashimotos (vad jag vet om i varje fall). Jag har ingen att ”dryfta” detta med. Det är lätt att man känner sig som ett ”måndagsexemplar” och lite udda med konstiga saker som händer i kroppen. Det är heller inget jag tar upp med VC läkare för de har ej kundskapen.
Tack än en gång för en fin sida!
Med vänlig hälsning
CamillaPia Kjellsson
GästHej! Jag tror att jag har samma som du. Ska operera bort halva sköldkörteln snart, hoppas det gör skillnad. Det vore kul om någon läkare ville intressera sig för oss. Jag har fler autoimmuna sjukdomar och har haft Hashimotos ataxi också. Du är inte ensam. Med vänlig hälsning, Pia Kjellsson.
Ann-Mari
GästHej,
Har hypotereos med bortopererad sköldkörtel sedan 8år tillbaka.
De senaste tre åren har jag haft återkommande yrsel där jag blir illamående och tappar balansen.
Har varit hos neurolog som gjorde en snabb överblick och trodde inte det va neurologiskt. Öron näsa hals läkare gjorde vissa rörelser whpleys manöver och kollade även ögonen på mig.men menade att det inte va neurologiskt inte heller kristall eller Menieres. Hon trodde det va pga stress eller att jag va övermedicinerad. Men har testat olika preparat för min sköldkörtelsjukdom och olika doser där jag för övrigt mått bättre. Men yrseln består och kommer som anfall ibland när jag minst anar det.
Men nu är det ingen som vill kolla det eller utreda det mer. Så nu sitter jag här med min yrsel utan hjälp. Hur många fler år ska det behöva gå?Ani
GästHar exakt samma sak. Yrsel i över 4 år nu. Kommer på olika tider på dygnet och även illamående ibland. Huvudet hänger inte riktigt med i sakerna jag gör och alla tester som gjorts på balans samt ögon är normala. Är livrädd att det ska vara något i hjärnan.
Christer
GästHade också liknande problem som diagnosticerades som menierers men utan bakomliggande orsak. Hade problem med återkommande yrsel ca var 6e dag i ca 10 månader. Vårdcentralen kände inte till några bra behandlingar men menade att det förbättras med tiden. Efter ca 8 månader fick jag genom en slump vid googling på forskning i Göteborg att en forskargrupp som satt intill min dåvarande arbetsplats höll på med forskning av AF och därtill behandlingsformer med SPC flakes och Salovum. Började därför med att testa spc flakes under en månad utan märkbar förbättring. Köpte därför en omgång Salovum (25 dagars behandling) och fick en märkbar förbättring efter 24 dagar (man kände i öronen att något hände). Därefter har jag inte haft något mer anfall (6 år sen nu). Teorin är alltså att orsaken var en kronisk inflammatoriskt tillstånd, troligen av en bakterie som undertryckte tarmens egna produktion av AF-protein. Denna bakterie misstänks kan ha sin ursprung ur en magsjuka jag fick under en semesterresa till Rhodos. Kontentan är också att en behandling med enbart SPC flakes kanske inte är tillräcklig vid svårare fall och att en behandlingsomgång med Salovum kan behöva sträcka sig längre än 25 dagar. I min region får man i regel inte Salovum på recept om man inte har en fastställd diagnos där man vet att Salovum hjälper så man får betala det själv. Men det är helt klart värt pengarna för att slippa dessa anfall. Så min rekommendation är att de som får anfall där man även har uppkastningar och diarréer definitivt prövar Salovum åtminstone två månader innan man ger upp.
-
FörfattareInlägg